Vanwege Covid-19 zijn alle samenwerkingen online.

Start-up Case

BOLT Amsterdam

Moederdag traject

BOLT wilde iets speciaals aanbieden voor Moederdag: een prachtige bos kwaliteitstulpen in combinatie met 200 tulpenbollen.

Een superleuk concept, waarvoor we hebben uitgezocht hoe je dit het beste in de markt kunt zetten: welke prijs en waarde hecht de klant aan dit aanbod?

Het vraagstuk

“Hoe verhoudt ons moederdagaanbod zich tot de markt en waar kunnen we waarde toevoegen?”

Wat we ontdekten

We begonnen ons research met het vergelijken van BOLT’s moederdagaanbod en merkbeleving met andere kwekers, moederdagboekketten bij B2C en andere moederdagcadeaus (zoals chocola, heliumballonnen, plantjes, wijn, etc). Met in ons achterhoofd de vraag: welke meerwaarde kunnen wij bieden, wat geeft nét die leukere/specialere ervaring als je een cadeau aan je moeder geeft of zelf krijgt? Het zijn vaak de kleine dingen (waaruit blijkt dat er aandacht aan is besteed) die het doen.

Door te weten hoe ons product zich verhield tot de markt, konden we adviseren over de prijsstelling en over hoe we de gift-experience konden verrijken.

Met het beoogde Moederdagaanbod zat BOLT in de buurt van concurrerende prijzen of daar net boven. Maar in deze vergelijking moesten we wel rekening houden met een klein detail in de klantbeleving: de bollen zouden in het najaar verzonden worden.

Het BOLT Amsterdam Optimalisatie traject:

  • Aanbod & concept
  • Concurrentie analyse
  • Wireframing & Design
  • Implementatie
  • Wenskaart design

Bekijk de verschillende trajecten die we bieden.

Een klantgericht en overzichtelijk aanbod

Inzetten op de beleving van het geven én ontvangen van een cadeau

1. Adviesrapport

Op basis van de research insights ‘challengeden’ we het concept: ervaart de klant de bollen als waardevol bij het geven van een cadeau? (Het levert geen directe satisfaction, je moet erop wachten, zelf planten en “wat als mijn moeder geen tuin heeft?”)

Om in te spelen op verschillende klantscenario’s en klantwensen hebben we het concept aangepast door de tulpenbollen optioneel te maken.

Dit resulteerde in één productpagina met extra toe te voegen cadeau-opties: “Geef je moeder niet 1, maar 4 cadeaus voor Moederdag!”

2. Website design

De uitdaging voor het website ontwerp zat in het duidelijk communiceren uit welke pakketten de klant kon kiezen. 4 Pakketten op 1 pagina en uitleg over hoe de verzending van de producten zou verlopen.

Daarnaast moest niet worden vergeten dat we naast een product vooral een gevóél aan het verkopen waren. Tekst en beeld moesten daar ook op inspelen (denk bijvoorbeeld aan het tonen van een ‘happy mom’ met een bos tulpen in haar armen)

 

3. Moederdag kaart

Voor de offline experience ontwierpen we een kaart voor bij de bos tulpen. Deze up-sell leverde BOLT groeimogelijkheden zonder meer product af te zetten. En de optie om hierin een persoonlijke boodschap te sturen naar je moeder, leverde de klant ook meer waardebeleving op. Win-win.

Als extra persuasion voegden we ook een kennismakingskorting toe bij elke kaart. De kans dat een kaart namelijk op een ander adres dan de koper werd afgeleverd was groot. En met die korting kon de ontvanger dan zelf ook iemand een bos cadeau doen. Ripple-effect!

Het opgeleverde restultaat

Duizenden orders voor het moederdagpakket zijn binnengekomen. Veel mensen kozen voor de combinatie tulpenbos + bollen maar door het als losse elementen aan te bieden is er gezorgd voor ruim 162% meer orders.

Door op de productpagina duidelijk te informeren en eerder gestelde vragen aan de klant-support in de content te verwerken, hebben we naast een goede conversie ook verlichting bij de support gerealiseerd.

Om de gifting-experience net dat beetje extra te geven, hebben we voor het persoonlijke bericht bij de bos bloemen een kaart gedesigned. De waardering van dit soort kleine dingetjes uit zich op social media. Als mensen met plezier foto’s van je product sharen, weet je dat je de juiste snaar hebt geraakt.

 Moederdag actie oplevering

Ook aan de slag?

Stel ons je vraag

Voor kleinere vraagstukken, kun je ook een exclusieve sessie met ons boeken:

  • Wij researchen je vraagstuk; Bonny als UX expert en Geertje als CX expert
  • Tijdens een online video-call duiken we samen jouw vraagstuk in
  • Na de sessie ontvang je een adviesrapport met daarin alle oplossingrichtingen die we gevonden hebben: een plan van aanpak waarmee je verder kan

€225,00 ex BTW

Lees hoe het werkt Direct je vraag stellen