Ga terug naar The Free Goodies

Een van de meest gemaakte fouten in marketing

sep 20, 2019

Geschatte leestijd: 3 minuten 48 seconden

 

Softskills spelen in onze wereld maatschappij een steeds grotere rol in hoe we communiceren. De meeste managers weten inmiddels dat druk uitvoeren op een team een negatief effect heeft op de productiviteit EN kwaliteit van de teammembers. Angst vertroebelt het kunnen maken van de juiste beslissingen, onderdrukt zelfvertrouwen en laat mensen zich slecht en negatief voelen. De nieuwe generaties worden steeds meer opgevoed vanuit de leergierigheid om de wereld te ontdekken, in plaats van het moeten leren van social skills om volwassen te worden.

De meeste marketing loopt achter op de markt

En toch zien we dat in marketing het zaaien van angst nog steeds veelvuldig ingezet wordt om sales te verhogen. Het inzetten van FOMO (=Fear of Missing out), ook wel de angst van er niet bij horen, is een van de meest gebruikte truucs om besluitenloze prospects over de streep te trekken. Het resultaat? Je start de relatie met een nieuwe klant vanuit angst. Fomo truucs zijn erop geent dat het een onderbewuste overlevingsdrang aan wakkeren. De klant voelt paniek en besluit om de aankoop toch maar de doen, ondanks de tegenspraak in zijn hoofd. Het is dus een impuls aankoop.

 

FOMO in de praktijk

Je kent ze wel, die timers bovenaan een salespage die afloopt. Om in het ergste geval morgen weer opnieuw te beginnen met tellen. Zelfde aanbod, zelfde timer, helemaal geen eindig aanbod. Want als potentiele klant kan jij natuurlijk niet zelf het juiste moment van aankoop bepalen.

 

via GIPHY

 

Of de lijstjes met wat er gebeurt als je het aanbod NIET accepteert. Alsof het aanbod voor jou het enige reddingsmiddel is in een levensbedreigende situatie. Het speelt in op de emotie die gepaard gaat met willen groeien en ambitie; je faalt en dat komt omdat je dit niet kocht. Wat?!

 

via GIPHY

Er wordt massaal naar de Amerikaanse markt gekeken en in grote getallen online programma's aangeboden die jou deze truucs bijbrengen. Maar tegen de tijd dat jij ze inzet, zijn deze FOMO technieken alweer vergane glorie.

 

En wat gebeurt er nu bij die gebruiker?

Door de bewustwording stijgt de argwaan. We besluiten steeds vaker af te wegen of een aanbod waar we enthousiast van worden een verkoop truuk is of dat het -echt- de meerwaarde biedt die we hopen dat het biedt. Het resultaat? De balans tussen waarde leveren en waarde vragen is zoek. Ineens stroomt het geld niet meer zo hard binnen als gehoopt. Paniek! Het is een spiraal waar niet tegenop te testen valt.

 

Wat dan wel?

Maar als overtuiging vanuit angst niet de manier is, wat dan wel? De grootste merken en snelst groeiende bedrijven in de wereld hebben de vraag al opgelost. Het neerzetten van de beste klantreis (Customer Experience). Hierin verweven zit de branding ofwel merkwaarde van jouw bedrijf welke gecombineerd wordt met het positioneren van je aanbod. Toetsing en conversieverhogen bevinden zich in het in kaart brengen van de klantbehoefte en hoe je bedrijf presteert langs alle klantcontact momenten. Je zogehete buyers journey en customers journey.

 

Het alternatief op fomo

Als je fomo technieken toepast ben je bezig met een push techniek waar de algehele marketing op slaat. Het is het in de markt duwen (to push) van je product of idee. De motiverende factor komt van buiten. Maar de gebruiker wil geen externe waarden, deze wil intrinsieke beslissingen maken.

De tegenhanger is meer afhankelijk worden van pull methodieken, zoals het inzetten van branding, om je klant juist aan te trekken. We zien deze verschuiving op dit moment overal. Waar de grotere webshops voorheen vooral focus hadden op het bewandelen van de geeikte paden, zie je nu diversiteit in hun merk. Er komt veel meer persoonlijkheid bij kijken. We zien het ook terug in het social media landschap, waar Instagram als een van de koplopers voor conversie vooral succesvol is bij authenticiteit, luchtigheid en een basis heeft van verbinding.

 

Succesvol zijn met Customer Experience kun je leren

We krijgen bij Raevels veel vragen over het opzetten van Customer Experience en het creeeren van merkwaarde. Omdat we meer mensen willen bereiken met onze visie en expertise, zijn we achter de schermen bezig met het maken van waardevolle online cursussen. De cursussen zullen vol zitten met inspiratie en evergreen methodes; de kennis die je op doet zul je altijd kunnen blijven inzetten.

Wil jij als een van de eerste starten? Schrijf je dan in en blijf op de hoogte van de lancering.

Oops! Er ging iets mis. Probeer het opnieuw.
Je aanmelding was succesvol.

Raevels Academy launch

Als eerste op de hoogte van de lancering!

 

Vond jij dit een tof artikel en kijk je uit naar een volgende aflevering? Laat het ons weten via 1 van deze kanalen en volg ons: