Ga terug naar The Free Goodies

Waarom ik niet geloof ik "gewoon beginnen"

jul 3, 2019

Leestijd: 4 minuten.

 

Je hebt dit het afgelopen jaar keer op keer gehoord; start before you're ready. Kondig openbaar aan dat je iets gaat doen, slinger jouw idee het universum in, doe alsof je er al bent. Zorg dat je volgers krijgt. Genereer eerst maar eens ophef. En jij zult daar de vruchten van plukken.

Allemaal trucs om jezelf enorm op te blazen. Maar met welk einddoel? Als je niet oppast, dan is de ophef die je creërde snel vervlogen en blijf jij achter met de gebakken lucht. Je rent gehaast door je zelf opgezette hamsterwiel en ziet niet meer waar je nu heen moet. Als je 'mazzel' hebt krijg je klanten die de sprong gaan wagen. En dan. Klopt de belofte die je vooraf gemaakt hebt wel met wat je inhoudelijk gaat bieden? Als je pech hebt, klopt je verhaal net niet goed genoeg om klanten aan te trekken en blijf je zitten met een gevoel van mislukking. Of sla je volledig de plank mis tussen wat je klant dacht dat deze kocht en wat ze werkelijk hiervan ervaarden. Je aanbod is al gedoemd te mislukken voor het uberhaupt gevormd is. En dat is zo zonde.

 

Er is een andere manier

Het geheim van een consistent groeiende business is het uitwerken van de juiste strategie. Daar horen een aantal interne afspraken bij; merkrichtlijnen en een merkbelofte die het hele team uitdraagt. Deze lange termijn belofte geeft jouw (potentiele) klanten het vertrouwen door de tijd heen en draagt bij aan duurzaam groeien. Een ander belangrijk aspect is het blijven toetsen van de manier waarop je jouw aanbod in de markt zet aan de behoefte in de markt. Bedrijven die dit succesvol doen raken vrijwel nooit in problemen. Annemarie van Gaal ondersteunt deze zienswijze. In haar lezing "Kansen grijpen" die ik vorig jaar bijwoonde sprak ze over twee groepen bedrijven. Degene die vasthouden aan hoe zij vinden dat het moet en diegene die de markt laten bepalen waar zakelijke kansen liggen. Een interessant feit welke ze vond in haar onderzoek naar het succes van bedrijven was dat bedrijven die faillisement aan vroegen altijd in de eerste groep hoorden. Het succes van jouw organisatie kan je dus vormen door de juiste aanpak.

 

 

Wil je echt een verschil maken op de huidige business markt, dan zul je moeten zorgen dat je consistent herkent wordt voor de juiste waarden. Dat je aanbod daadwerkelijk de verwachting van je klant overtreft.

 

 

Wat merkwaarde je kan opleveren

Hate them or love them, maar als de Kardashians 1 ding bewijzen is het wel dat ze in staat zijn merken te creëren die resoneren. Alle 6 de kinderen van Kris Jenner, mede bekend als de businessmanager achter de powerbusinesses van haar kids, hebben een imperium opgebouwd. In een interview met Vogue laat Kim, zonder manlief goed voor 350miljoen, weten dat het waardevolste business advies wat haar moeder haar ooit gaf was: "Businesswise heeft mijn moeder me altijd verteld om wat ik aan het ontwikkelen ben stil te houden en niks aan te kondigen totdat het aanbod klaar is om verkocht te worden."

Wat levert het concequent uitbouwen van hun merk hen op? Volgens Channel24 zijn Rob(32), Kim(38), Khloe(35), Kylie(21), Kourtney(40) en Kendall(23) samen goed voor een whopping 1.553 BILJARD dollar in 2018. Just saying.

 

De nuance

Natuurlijk is er een nuance verschil. Als jouw grootste drempel om te lanceren je eigen perfectie is, dan heb je mogelijk al alles op de plank liggen om die belofte waar te maken. Je moet het alleen nog vormgeven voor de markt. Zonde als je te lang blijft hangen in je eigen onzekerheid (I know the feeling). En doe je dit bewust met een uitgestippeld pad voor ogen dan kun je een bepaald succes verwachten. De valkuil van deze tactiek is echter dat het imago van jouw bedrijf er op de lange termijn onder te lijden heeft en je keer op keer leeft van hype naar hype om klanten aan te trekken.

 

 

Wil je consistent je klantenbasis laten groeien, dan zul je naast al je campagnes moeten zorgen voor een rode draad die jouw merkbelofte vertelt.

 

Een aantal tips om te zorgen dat je lancering effectief is:

  • Zorg dat je voor je lanceert de verwachting van je klant goed in kaart hebt
  • Spiegel jouw visie frequent met anderen, terwijl je je aanbod aan het vormen bent
  • Laat een idee niet te lang liggen. Plan in wanneer je tijd maakt om het te realiseren
  • Monitor de verwachting van je klant tijdens het in gebruik nemen van je aanbod

 

 

Wil je op de hoogte blijven van onze free goodies? Volg ons via 1 van deze kanalen:

   

 

 

Strategie: In deze rubriek geven we onze kijk op populaire onderwerpen. Maak hiermee kennis met onze visie op bedrijfs strategien en haal er eigen learnings uit om toe te passen in je eigen bedrijf.

 

Bron:
https://www.youtube.com/watch?v=QaZ93sibpk0 Kim Kardashian voor Vogue 73 Questions, 7:51 minuten
https://m.channel24.co.za/Gossip/News/kardashians-net-worth-heres-how-much-each-member-is-worth-20180903
https://annemarievangaal.nl/