Vanwege Covid-19 zijn alle samenwerkingen online.

Je bedrijf runnen en het Corona-virus. Wat te doen?

mrt 26, 2020

De consequenties zijn nog niet te overzien en dagelijks krijgen we nieuwe informatie die de situatie in ander perspectief zet. Buiten de heftige ontwikkelingen die zich in het ziekenhuis afspelen zit de emotie die iedereen voelt hoog.

Die emotie lijkt sterk afhankelijk van de werksituatie en hoever het besef van de situatie geland is. Om ons heen hoor ik veel geluiden van ondernemers die zich zorgen maken over de toekomst van hun bedrijf sinds de nieuwe regels deze week ingegaan zijn. Aan de andere kant zijn het vooral de loondiensters die roepen; rustig aan, maak je niet zo druk. De verschillen voelen des te groter.

Om die emotie ruimte te geven lopen veel bedrijven op eieren in de hoop geen lange tenen te raken. Wat ik zonde vind, want de meeste ondernemers spreken er juist over dat zij nu eindelijk tijd hebben om waarde toe te voegen aan hun aanbod. Iets waar mijn hart als klantbeleving fanatiekeling harder van gaat kloppen. Als je dan bezig gaat met werken aan je bedrijf, waar moet je dan rekening mee houden?

Een paar feiten over kopers op dit moment:

  1. Op korte termijn zullen kopers risico vermijden. Dat betekent dat we met zijn allen nog alerter zijn op verkooptruucjes en hier echt geen zin in hebben.
  2. Er ontstaat een abrupte verandering in besteding. Een die normaal veel langer duurt en ons de tijd geeft om hierop aan te passen. Dat betekent wel dat het een hele goeie tijd is om kritisch naar je aanbod te kijken. De wereld is veranderd en de kans dat deze precies terug gaat naar hoe deze was wordt elke dag kleiner.
  3. In zekere zin is het leven trager gaan verlopen. We gunnen onszelf langer de tijd om ergens over na te denken; we gaan toch nergens heen en de prive situatie is morgen net zo als vandaag. Dat betekent dat FOMO inzetten je op dit moment niet verder gaat helpen.
  4. Door de ruimte om bewuster keuzes te maken, zien we ook dat er ruimte komt om te experimenteren met nieuwe tools, producten of diensten. Klantloyaliteit ligt dus enorm laag. En als de positie van je bedrijf niet dusdanig uniek is en de klant enorme waarde oplevert dan loop je hier ook risico's. Des te belangrijker is het om op dit moment aandacht te besteden aan sterke positionering, uitwerken van je merkwaarde en het toevoegen van waarde in je aanbod.

Wat je dus kan doen is bezig gaan met relevante content maken, in je communicatie maar ook in je aanbod. En je merk te verstevingen, zodat deze onwijs herkenbaar wordt. Om volop je marketing kansen te gaan pakken, te gaan schakelen en risico's te nemen, daar vind ik het nog te vroeg voor. Je maakt dan te snel keuzes die schadelijk zijn voor je bedrijfs-imago. Wat ik wel heel interessant vind is om meer te horen van waar ondernemers zich mee bezig houden. De emotie, maar ook juist die projecten waar je nu ineens tijd voor lijkt te hebben. Deze relevantie content geeft lucht en antwoord aan iedereen die zich geisoleerd voelt in een situatie waarin we allemaal letterlijk in hetzelfde schuitje zitten.

 

 

 

Geschreven door: Geertje Ruitenburg, Founder van Raevels

 

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe stories? Volg ons via 1 van deze kanalen: