De slimme opbouw van de lancering van Clubhouse en wat jij hiervan kan leren

jan 19, 2021

In deze post: inzicht in wat komt kijken bij het succesvol krijgen van zo'n app en hoe ze hun nadelen in hun voordeel hebben weten te krijgen

 
Artikel geschreven vanuit de gedachtegang van Geertje en speculatie op alles wat gebeurt.
 

Voor degene die Clubhouse nog niet kent of vaag van gehoord heeft; Clubhouse is een nieuw social media platform met VOICE only. Het significante verschil met andere social platformen is dat je ZELF een onderwerp kiest wat je interessant lijkt en pas als je de zogehete "room" binnen gaat pas de inhoud krijgt. Het gehele concept is gebaseerd op waarde delen via gesprekken. Zonder plaatjes, video. Het is al meer dan een jaar in de ontwikkelfase, heeft de support van Silicon Valley en haalde mei 2020 $12 miljoen binnen in hun eerste investeringsronde en wordt kort daarna geschat op een waarde van $100 miljoen. Dollar welliswaar. De app had op dat moment pas tientallenduizenden gebruikers. Clubhouse werkt op dit moment op invite only, wat betekent dat je alleen binnen mag komen als een andere gebruiker van Clubhouse jou uitnodigt.

Als je eenmaal in de app zit kun je virtuele kamers binnen gaan. Je komt dan in het publiek en luistert naar de mensen op het podium die een gesprek voeren. Je kunt aangeven mee te willen praten en je kan zonder bombarie de kamer weer verlaten. Als spreker op het podium heb je de kans om jouw perspectief te bespreken met de andere sprekers. Als luisteraar heb je de kans om nieuwe inzichten te vergaren.

Screen uit de app store

Ik ben hooked aan deze app. De manier waarop je -eindelijk- echte gesprekken aan gaat op een social platform, de toegang tot zoveel verschillende kennis van starters tot giants en de gelijkheid die in ieder geval nu nog heerst. Het kan zomaar zijn dat je in een room (zo heet het als je met een groep samen bent) ineens een BN'er tegenkomt, een grote influencer of een marketing Guru uit de States. Sensationeel. In deze blog een kijkje achter het lanceren van deze nieuwe social app.

Deze founders hebben een aantal zaken heel goed gedaan. Van het creëren van de buzz en het neerzetten van mystery tot het bouwen van de perfect UI en het eerlijk zijn over je proces. Het uitrollen van een nieuw social platform van deze magnitude is ingewikkeld. Het kent uitdagingen in geld, techniek, gebruikersverwachtingen en is onderhevig aan trend gevoeligheid van het moment.

Deze trend gevoeligheidheid (gaat het opgepakt worden of niet) is een factor die je heel lastig kan beïnvloeden. Sommige marketeers bevatten de gave om hier Fingerspitzen gefühl voor te hebben. Buzz creëren op het moment dat het relevant is. Met Clubhouse hebben ze dat proberen op te lossen door een andere krachtige marketingtool in te zetten; de kracht van associatie. Grote personal brands betrekken, zorgen dat ZIJ enthousiast zijn en het exclusief houden van het platform. Vanaf daar hebben ze ingezet op de meer 'standaard' trendwave van het lanceren van een app.

De trend curve

Het succes van een app is afhankelijk van de trend wave. Dat is een bekend fenomeen waarin een trend opgepakt wordt, groeit, een dip kent en dan normaliseert in het gebruik ervan. Zorgen dat je die eerste meltdown van de trend doorkomt is dus vitaal voor het voortbestaan van de app. En dat doet Clubhouse fenomenaal door de mystery en het merkverhaal ,de waarde en de gebruiksvriendelijkheid. Het exclusieve eraan trok een heel ander publiek van early adopters. Niet de snelle fomo denkers maar de groep die zichzelf ziet als"anders" als "waardevol" en ook heel specifiek gericht op mensen die impact hebben op anderen; influencers van andere platformen. Die werden hun kartrekkers. Ook het stuk dat zij een soort van meebepalen van wie er op het platform komt past enorm goed bij het versterken van het collective gevoel.

Platform keuze

En dan dat iOS only. Super slim. Aan de oppervlakte allereerst slim omdat ze daarmee acuut meeliften op alles waar Apple in hun gehele brand positie constant aan werken; wij zijn het duurdere luxe segment. Je hebt Apple en dan de rest. Kwa positie kan niemand daar omheen en het associeren van het Clubhouse merk met die visie is heel erg sterk. En ondanks dat er tal van Android gebruikers zijn die balen dat het weer "die Apple gebruikers" van het andere kamp zijn, kan niemand eronderuit dat het effect van de lancering vele malen minder exclusief was geweest hadden ze Android only gekozen.

 
En dan de minder bekende kant van 1 platform only. Eentje die minder zichtbaar is en veel minder sexy. Clubhouse legt hier geen focus op, maar komt er op eigen site wel voor uit. De keuze voor 1 platform komt vanuit het zo agile mogelijk willen werken, met zo laag mogelijke kosten. Eentje die wellicht de overweging is geweest vanuit een haalbaarheid in geld. Het ontwikkelen van twee native apps kost namelijk ongelofelijk veel meer development kosten en kost je focus aan de kant van management en schaalbaarheid; twee platformen om bugs in op te lossen, twee omgevingen om op te onderhouden en groeien en twee plekken om de echte scope op helder te krijgen. Je moet je namelijk voorstellen dat die app kwa design en database mogelijk dezelfde plek gebruikt. Maar de hele ui schil wordt native gebouwd. Daarbij komt dat het aantal schermen en verhoudingen bij iOS verreweg de makkelijkste is om zo min mogelijk variaties op te maken. Android kent een veelvoudigheid aan schermverhoudingen en groottes. Plaatje alle verhoudingen
 
Of ze dit van te voren allemaal zo berekend en voorspeld hadden? Nee. Ik verwacht van niet. Ik verwacht een enorm agile approach, wel met een filosofie en steengoede kerngedachte waarom. En een brilliant uitgedachte ux om het simpel en toegankelijk te maken.

De schaalbaarheid

En dan nog de schaalbare kant van het verhaal. Ze zijn hard bezig om door de eerste trenddip heen te komen. De volgende lichting gebruikers staat voor de deur en door het enthousiasme van de early adaptors en door het fomo gehalte en de de mystiek loopt het adopteren door een bredere groep volledig organisch. De invite only doet zijn werk daarin. En ook die invite only kan geboren zijn uit een financiële achtergrond en heeft te maken met de technische capaciteit van het gebruik; hoeveel mensen kunnen de servers tegelijkertijd aan. Je moet je namelijk voorstellen dat de kosten voor de servers die ze gebruiken om de wereld los te laten gaan gigantisch is en dat ze met het volledig toe laten van "de wereld" mogelijk hun platform en hun financiën op hun plaat zien gaan. Het is een slipery slope van gebruikers enthousiast houden, investeerders overtuigen en de volgende ontwikkeling op tijd kunnen inzetten. Dat standaard iedereen nu 2 invites mag sturen en je makkelijker nieuwe verdient door je bijdrage aan het platform als gebruiker verraad dat ze de financiën en technische middelen op hun plaats hebben om flink te gaan schalen.

Financiën en verdienmodellen

Ze lijken hiermee een typische golf van startup monetizing door te gaan; beginnend met een MVP de eerste geld injectie, viral gaan en kunnen overtuigen van de groeipotentieel van een tweede investeringsronde, en dan de schaalbaarheid van een derde investeringsronde. Ik verwacht dat wanneer zij de tweede hypewave overleven en weten te stabiliseren en na het implementeren van de eerste business modellen dat ze publiekelijk een overname hebben.
 
De schaduwkant en privacy
En dan de verdienmodellen; Op dit moment zou het bedrijf een gigantisch verlies lijden als ze momentum zouden verliezen. En ook daar hebben ze enorm veel mazzel; zoveel gebruikers zijn al invested. Tegelijktijd staat ook vast dat er een gigantisch bedrag terugverdiend moet worden om investeerders een winst te kunnen uitkeren. De vraag is hoe. En daar wordt het ook meteen lastig. Heel veel social platformen zijn gratis omdat de massa data verkocht wordt. En voice analyse is door het type gesprekken en de unieke vorm ervan in deze magnitude een gigiantiasche aanvulling voor big data analyse. Het kunnen analyseren van voice is al enorm geavanceerd en daar ligt meteen ook de schaduwkant als ze met dit model doorgaan; privacy. En niet alleen van de sprekers op het podium, maar juist ook de luisteraars. Want die zijn zich niet bewust van analyse van hun geluid. Maar die dragen net zo goed hun oordopjes met mic. Daar zijn funny facts mee te halen; wat doen mensen tijdens het luisteren; hoeveel mensen gaan gewoon naar de wc, liggen in bad, doen vieze dingen, maar ook wat voor gesprekken voeren die thuis, is er ruzie, is er interesse in iets. Slippery slope. 
 

Screen uit de appstore

De vriendelijkheid van het systeem

Ik heb een enorme bewondering voor de founders en de manier waarop ze transparant zijn in hun keuzes, maar ook voor de aandacht die ze besteed hebben aan het uitwerken van de hele interface. Er is zoveel aandacht en detail gegaan naar het zo simpel mogelijk maken van het gebruik van de app. Spoiler alert: hoe makkelijker het gebruik van een digitaal product, hoe ingewikkelder de techniek en investering in user interface design (UX). Dit gecombineerd met het stukje merkbeleving maakt dat je als gebruiker meteen het gevoel hebt van een platform dat blijft en het waard is om je tijd aan te besteden.

Speculatie op nieuwe features

Zoals Clubhouse zelf ook vertelt zijn ze op dit moment nog steeds in de begin fase. Naast de uitrol naar het breder publiek en het lanceren van Android verwacht ik dat er ook een aantal nieuwe features gebouwd gaan worden.De features die ik verwacht hier op een rij:

Opname goedkeuring notifcation
Op dit moment is het opnemen van gesprekken op Clubhouse verboden en kan leiden tot royering uit de app van jou EN degene die je heeft toegelaten. Die is overigens op dit moment gelimiteerd tot degene in het gesprek  en niet tot de mensen in de room. Er is wel een grote behoefte om gesprekken op te nemen zodat de waarde die daar gedeeld wordt, ook op andere plekken gedeeld kan worden. Om dat voor elkaar te krijgen verwacht ik dat er een notificatie gaat komen die als er in een room recordings gemaakt worden je daar goedkeuring voor moet geven. Ik vermoed dat er een nieuwe feature zal gaan komen die opname mogelijk maakt (betaald) waarbij alle sprekers (en misschien wel alle room visitors) de concent moeten tekenen in verschillende bekende cookie gradaties.

Betaalde rooms en betaalde membership
Een van de verdienmodellen die ze zouden kunnen implementeren is verkoop via het platform. Op dit moment zijn de meeste room publiekelijk; de waarde die je deelt is gratis. Ik verwacht dat je later ook een prijs op je kamer kan zetten of een membership kan starten op een room. Een groot voordeel tov andere social platformen. Neem bijvoorbeeld Instagram, daar worden in besloten accounts complete cursussen gegeven. Deze worden buiten het platform betaald. Hoe interessant zou het zijn, ook voor het platform zelf, om inkomsten te halen uit een betaling binnen het platform. Een win win voor de maker en het social platform zelf.

Event rooms
Events kennen vaak een mainstage en kleinere kamers vol met sprekers. Het faciliteren van deze bekende opzet zou een grote breakthrough kunnen zijn voor de toekomst van het platform. Deze is nu gevormd vanuit de bezoeker van kamers, maar kent maar 1 laag. Vanuit je dashboard (de main hall genoemd) kies je een onderwerp. Wil je een ander onderwerp dan moet je eruit en kies je de volgende. Hierin is het heel intuïtief om rooms binnen te komen en te verlaten. Door verschillende onderwerpen te clusteren in een event en gebruikers de gelegenheid te geven om zelf door een event te navigeren zal de impact en professionaliteit van het platform een grote sprong maken.

Interactie met het publiek
Op dit moment is de interactie alleen op het podium tussen de sprekers. De interactie met het publiek is nog erg klein. Het toevoegen van interactie momenten zal de engagement van de gebruikers verhogen; het wordt NOG leuker. Denk aan het kunnen starten van een poll, emoties kunnen uitdrukken met een aantal emoticons die je kan sturen (denk aan social post likes/story emotie reacties).

De toekomst zal het leren

Het is afwachten wat er precies gaat gebeuren. Zo transparant als Clubhouse is over de huidige situatie, zo in het duister tasten we over de nieuwe stappen. Wij dompelen ons in ieder geval vol onder in alle mogelijkheden en hopen je een keer te spreken in een van de opkomende events.

De learnings

- je hoeft niet bang te zijn voor de minder aantrekkelijke punten van je bedrijf. Je kunt ze door ze anders te verpakken juist in jouw voordeel spelen.

- branding hoeft niet altijd grafisch te zijn, maar de kern van je boodschap en die uitwerken in je concept werkt om gebruikers een beleving in te laten stappen

- investeren in een goeie interface die effortless aan voelt voor de gebruiker met een lage learning curve werkt om gebruikers meteen hoog in de cx piramide te krijgen. En dat wil je, want een hogere cx heeft een betrouwbaardere indicatie voor loyaliteit

- lanceer de kern met een focus op een bepaald doelgroepsegment en bouw vanaf daar

 

 

Er is nog zoveel meer fascinerends over deze app. Heb je het nog niet geprobeerd? Kom binnen! Ben je al een Clubhouse member en wil je hier eens verder over praten? Zoek Geertje Ruitenburg op in Clubhouse en let's talk!