Vanwege Covid-19 zijn alle samenwerkingen online.

Organisatie case

Tabb

Doelgroep-problemen traject

Als je een van de wereldspelers bent in jouw branche, dan is een ding zeker: jouw product heeft markt-fit. Dit ingenieursbureau met een nuchtere en warme Brabantse mentaliteit heeft succesvol de treinen-markt veroverd. Maar ze wilden meer….

Het vraagstuk

“Hoe kunnen we 'de bouw' als doelgroep binnenhalen?”

Wat we ontdekten

De communicatie vanuit het bedrijf was erg specifiek voor de treinen-markt. En het was duidelijk dat Tabb uit zijn eigen merk gegroeid was. Re-branding om de nieuwe doelgroep binnen te halen was dan ook onvermijdelijk.


Het uitblijven van succes in de bouw, ondanks het succes in de andere markt, gaf het inzicht dat we te dealen hebben met een doelgroep-probleem. Iets in de aanpak strookt niet met de behoeften van deze nieuwe branche.

Tijdens de rondleidingen door het bedrijf en de gesprekken met Tabb kwam de enorme passie voor hun product en techniek sterk naar voren. De valkuil om te veel nadruk te leggen op de techniek van het product gaf aanleiding om dit verder te onderzoeken.


Het Tabb Doelgroep-problemen traject

  • Doelgroeponderzoek
  • 3 workshops op locatie
  • Merkstrategie
  • Communicatie adviesrapport
  • Advies en review op de uitvoering van het communicatieplan

Bekijk de verschillende trajecten die we aanbieden

Workshops op locatie

In 3 sessies de doelgroep-problemen in kaart

We gingen aan de slag met het uitwerken van een merkstrategie. Hierin borgden we de volwassenheid van het bedrijf in een toekomstgerichte merkstrategie en diepten we de aan te boren doelgroep uit.

 

Workshop 1

Missie, ambitie en kern van het bedrijf leren kennen en ervaren.De doelgroep uitdiepen.De identiteit vormgeven.

Met vragen als:

  • Wat maakte jullie tot een succes in de treinen-markt?
  • Welke waarde hechten jullie aan de klantwens?
  • Waar zien jullie kansen?
  • Waar hebben jullie moeite mee?

Met al deze informatie vatten wij de kern van Tabb samen in hun merkstrategie. Om vervolgens hun waarde te vertalen naar een  pakkend verhaal voor de klant.

Workshop 2

De doelgroep uitdiepen.

  • Presentatie merkstrategie
  • Doelgroep segmentatie
  • Ideeën genereren om het aanbod anders vorm te geven

Door het uitdiepen van de doelgroep (doelgroep segmentatie) kwam naar voren dat de architect de grootste invloed uitoefent op de beslissing om te kopen. En niet de aannemer waar Tabb zich op focuste.

We brainstormden over de wensen en doelen van de architect en concepten die daarbij pasten. Als ‘huiswerkopdracht’ heeft Tabb hierna 5 architecten geïnterviewd om de concepten te valideren

Workshop 3

De identiteit vormgeven.

De resultaten van de architect-interviews valideerden dat het de architect om het eindresultaat gaat. Het zijn designers: ze willen hun eigen vormen kunnen creëren en vrijheid met kleur.

De ‘bouwstenen’ van Tabb bieden deze vrijheid. Plus allerlei mogelijkheden tot design customisation. Nu was duidelijk dat dit aspect moest worden gehighlight.

Het opgeleverde resultaat

Binnen 5 weken hadden we de kern van het doelgroep- probleem opgelost. De focus van verkoop aan de projectontwikkelaar is verschoven naar de architect.

Tabb kreeg een adviesrapport met een stap-voor-stap proces voor het re-shapen van hun aanbod-presentatie

Een communicatieplan met design- en content guidelines om de nadruk te verleggen van techniek naar eindresultaat. We vatten we Tabb samen in de merkbelofte: "Interior Excellence" en de kernwaarden:
- Knowledge
- High quality
- Innovation

(Deze gebruikt Tabb om alles wat ze doen aan af te meten.)

Ze bouwden voort op onze uitgewerkte concepten, waaronder een uitgeschreven plan (inclusief branding en design) voor het opzetten van een in-house ‘creators lab.’ Architecten die nu te gast zijn, krijgen een rondleiding door de fabriek en kunnen vervolgens in het lab het product voelen en experimenteren met het materiaal.

De designs, content en communicatie guidelines voor de uittingen van hun ‘stand’ op beurzen, werden doorgevoerd. De eerste beurs leverde meteen een goed gevulde inbox met prospects op. En na een aantal custom projecten voor bekende namen kozen ze een richting waarin kan worden doorontwikkeld. Een geheel nieuwe systeemlijn is geboren.

Stel ons je vraag

Voor kleinere vraagstukken, kun je ook een exclusieve sessie met ons boeken:

  • Wij researchen je vraagstuk; Bonny als UX expert en Geertje als CX expert
  • Tijdens een online video-call duiken we samen jouw vraagstuk in
  • Na de sessie ontvang je een adviesrapport met daarin alle oplossingrichtingen die we gevonden hebben: een plan van aanpak waarmee je verder kan

€295,00 ex BTW

Lees hoe het werkt Direct je vraag stellen