"Ik wil met mijn nieuwe website het hogere klantsegment beter aanspreken."

- Christina Popma

Buitenlandse doelgroep

Your Personal Swim Coach (YPSC) is een zwemschool met locaties in 6 verschillende steden en 19 professionele coaches. Ze zijn gericht op buitenlandse volwassenen die in Nederland wonen. De doelgroep is vrij divers, van 'professional expat' tot 'ik kwam hier voor de liefde.' Binnen deze brede doelgroep speelden 2 belangrijke segmenten de hoofdrol:

  • De groep met eisen en verwachtingen wat betreft service (vooral expats). 
  • De groep die leeft met een gevoel van angst of schaamte. Na veel weerstand durven zij die hoge drempel over om te beginnen met zwemles. 

Website structuur 

De informatie over de verschillende lessen, locaties en prijzen was enorm versnipperd. In user recordings zagen we websitebezoekers verdwalen. Om het aanbod inzichtelijk te maken voor de verschillende doelgroepsegmenten hebben we daarom de privélessen losgetrokken en een prominente plek in de navigatie gegeven en de main customer journeys verdeeld over 2 werelden:

  1. New to swimming (oriënterende bezoeker)
  2. Swimming classes (selecterende bezoeker) 

Bezoekers kunnen nu gemakkelijk bepalen wat hun level is, en van daaruit op 1 pagina vinden wat een les inhoudt, hoeveel het kost, op welke locatie hij/zij daarvoor terecht kan en zien wie de coaches zijn. Deze user recording van een bezoeker op de nieuwe site, geeft hiervan een mooie impressie:

User insights  

De nieuwe website structuur bouwden we op vanuit inzichten uit het UX research, waaronder deze user recordings van de oude site: 

Inspelen op de beleving 

Om een hoger klantsegment aan te spreken werd het uitgangspunt van de website een 'luxere beleving' en 'service' uitstralen maar nog steeds met een community spirit, inspelend op het multiculturele aspect van de zwemschool en het plezier. 

En naast het bereiken van een hoger klantsegment, zetten we ook in op klantbehoud: het aantal afhakers verminderen. Een stukje verwachtingsmanagement dat vooraf duidelijk maakt "je leert het niet in 1 keer" en het vooruitzicht dat iemand uiteindelijk kan genieten van het water (met zijn gezin) en/of een diploma krijgt, komen op de nieuwe website veel meer naar voren.

SEO uitschieters

YPSC had binnen de belangrijkste zoekwoorden een paar opvallende uitschieters met 'float' of 'floating' die allemaal op de "floating-in-swimming" pagina belandden.

Voor meer dan 19.000 mensen was die pagina het afgelopen jaar het instappunt maar 94%van die bezoekers bouncede ook weer direct. Bijna al die bezoekers hadden een buitenlands IP en kwamen puur voor de informatie in dat artikel op de site (en hadden geen interesse in het volgen van zwemlessen in NL). 

Binnen deze bezoekers zullen zich dus weinig prospects bevinden, maar het hoge aantal bezoekers is gunstig. Het bouncepercentage is echter weer nadelig voor de SEO. Een sub-doel was daarom om de doorklik op die pagina's te verhogen (bounce verlagen). We hebben deze, en andere URL's die belangrijke waren voor de SEO, in ere gehouden en gezorgd voor 'verleiding' om meer te lezen onderaan de pagina. De Analytics laten daar nu al positieve verandering zien: meer users bezoeken vanuit daar nu 2 pagina's.

 

 

Het traject proces

  • UX Research (Analytics, user recordings, etc.)
  • Content / storytelling en structuur uitwerking
  • UX design (mobile en desktop wireframes)
  • Prototype (een klikbare versie van de website) 
  • UI design (opfrissen van de huidige styling)
  • Implementatie (Wordpress - Divi)

Direct aan de slag?

Mail ons op hello@raevels.nl en plan een gratis kennismaking.