“Ik wil met mijn nieuwe website het hogere klantsegment beter aanspreken.”

– Christina Popma, Eigenaresse Your Personal Swim Coach

Buitenlandse doelgroep

Your Personal Swim Coach (YPSC) is een zwemschool met locaties in 6 verschillende steden en 19 professionele coaches. Ze zijn gericht op buitenlandse volwassenen die in Nederland wonen. De doelgroep is vrij divers, van ‘professional expat’ tot ‘ik kwam hier voor de liefde.’ Binnen deze brede doelgroep speelden 2 segmenten de hoofdrol:

  • De groep met eisen en verwachtingen wat betreft service (vooral expats)
  • De groep die leeft met een gevoel van angst of schaamte. Na veel weerstand durven zij die hoge drempel over om te beginnen met zwemles.

Website structuur

De informatie over de verschillende lessen, locaties en prijzen was op de oude website enorm versnipperd. In user recordings zagen we websitebezoekers verdwalen. Om het aanbod inzichtelijk te maken voor de verschillende doelgroepsegmenten hebben we daarom de privélessen losgetrokken en een prominente plek in de navigatie gegeven en de main customer journeys verdeeld over 2 werelden:

  • New to swimming (gericht op de oriënterende bezoeker)
  • Swimming classes (gericht op de selecterende bezoeker)

In de nieuwe website kunnen bezoekers nu gemakkelijk bepalen wat hun zwem-level is, en van daaruit op 1 pagina vinden wat een les inhoudt, hoeveel het kost, op welke locatie hij/zij daarvoor terecht kan en zien wie de coaches zijn.

Hier zie je een websitebezoeker door de nieuwe website navigeren

Het bewegende handje is de muis van de bezoeker

SEO uitschieters

YPSC had binnen de belangrijkste zoekwoorden een paar opvallende uitschieters met ‘float’ of ‘floating’ die allemaal op de “floating-in-swimming” pagina belandden.

Voor meer dan 19.000 mensen was die pagina het afgelopen jaar het instappunt maar 94%van die bezoekers bouncede ook weer direct. Bijna al die bezoekers hadden een buitenlands IP en kwamen puur voor de informatie in dat artikel op de site (en hadden geen interesse in het volgen van zwemlessen in NL).

Binnen deze bezoekers zullen zich dus weinig prospects bevinden, maar het hoge aantal bezoekers is gunstig. Het bouncepercentage is echter weer nadelig voor de SEO. Een sub-doel was daarom om de doorklik op die pagina’s te verhogen (bounce verlagen). We hebben deze, en andere URL’s die belangrijke waren voor de SEO, in ere gehouden en gezorgd voor ‘verleiding’ om meer te lezen onderaan de pagina. De Analytics laten daar nu al positieve verandering zien: een sterke verlaging in de bounce-rate omdat meer users vanuit daar nu 2 pagina’s bezoeken.

Ook toe aan een nieuwe website die meer klanten aantrekt?

Vertel ons jouw wensen tijdens een vrijblijvende Zoom-call. We laten je weten wat we voor je kunnen betekenen en denken graag met je mee om je ook in onze kennismaking al echt te helpen. Om het makkelijk te maken, kun je direct in onze agenda jouw uurtje claimen. Spreken we je snel?